Porządnie sprawdzamy każdy temat.

Edytorzy

Anuluj
Artykuł na podstawie 26 źródeł. Ulepszony 11 razy dzięki Waszym podpowiedziom.

Zbieramy dla Was wiedzę korzystając z rzetelnych źródeł i badań. Nie zawsze jesteśmy w stanie dotrzeć do wszystkich informacji, dlatego liczymy na Waszą pomoc.

Dzięki Waszym podpowiedziom artykuły Mózgów są ulepszane i aktualizowane, podobnie jak artykuły Wikipedii.

Najbardziej pomocne Mózgi

  • pomógł 63 razy
    cerris
  • pomógł 32 razy
    gorgiasz
  • pomógł 11 razy
    Agnieszka
  • pomógł 10 razy
    Rol
  • pomógł 3 razy
    anonimowy Mózg
  • pomógł 2 razy
    ToPP
  • pomógł 2 razy
    Michał Klu
  • pomógł 1 razy
    ama
  • pomógł 1 razy
    Jan Kowalski
  • +4

Pomagaj ulepszać artykuły dodając swoje podpowiedzi!

Jaką dietę wybrać, żeby schudnąć?

ostatnio ulepszony 12 października 2016, 22.34

Pokaż zmiany
W skrócie
dyskusje

Jeżeli nie oczekujesz natychmiastowego efektu, to najlepsze dla Ciebie będą diety oparte o niski indeks glikemiczny (Low GI). Diety te są bezpieczne dla zdrowia. Nie limitują one ilości i wielkości posiłków i kładą nacisk na potrawy, po których nie jest się głodnym, dzięki czemu łatwiej w nich wytrwać.  Z pośród nich, najlepsze efekty daje dieta Slow-Carb. 

Jeżeli chcesz szybszych efektów zastosuj diety niskowęglowodanowe. Diety te różnią się tym od Low GI, że całkowicie eliminują cukry z posiłków. Niestety nie ma pewności co do bezpieczeństwa ich stosowania przez długi czas (powyżej kilkudziesięciu dni) - może to być szczególnie ryzykowne dla osób z uszkodzonymi nerkami lub zagrożonych osteoporozą.

Pamiętaj, że niezależnie od tego, którą dietę wybierzesz, jednym z najważniejszych czynników powodzenia jest wytrwałość w stosowaniu i dokładność w przestrzeganiu zasad.

Nie daj się zwieść na diety typu 1000 kalorii - mimo, że wydają się być proste i skuteczne to ciężko przy nich wytrwać, a stosowane bez świadomego dobierania potraw są niebezpieczne. Szczegóły na ten temat.

W szczegółach
dyskusje

Najlepsze są diety oparte o niski indeks glikemiczny (Low GI). Są najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich, którzy chcą trwale zmienić swój sposób odżywiania się na zdrowszy i prowadzący do mniejszej wagi. Nie są polecaną opcją jedynie jeśli potrzebujesz natychmiastowego efektu.
Diety te przede wszystkim są bezpieczne dla zdrowia, ponieważ oparte są na aktualnej wiedzy w jaki sposób powinien odżywiać się człowiek. Nie limitują ilości i wielkości posiłków i kładą nacisk na potrawy, po których nie jest się głodnym, dzięki czemu łatwiej w nich wytrwać. Najskuteczniejsza, ale i najbardziej restrykcyjna, z tej grupy jest dieta Slow Carb, można jednak łatwo dobrać stopień restrykcyjności w zależności od siły woli i oczekiwanych efektów.

Diety te polegają na rezygnacji z produktów o wysokiej zawartości cukru i skrobi. Produkty te organizm szybko trawi, przez co w krótkim czasie ponownie czujemy się głodni.

Na dietach niskoglikemicznych jemy produkty, które powoli podnoszą poziom glukozy we krwi, dzięki czemu zaspokajają głód na dłużej.

Efektem ubocznym jest zmiana proporcji dostarczanych składników na korzyść białek i tłuszczy kosztem węglowodanów, co również przyczynia się do utraty wagi.

Produkty o niskim indeksie glikemicznym, lub nie zawierające dużych ilości węglowodanów charakteryzują się większym efektem termicznym. Innymi słowy, ich przyswojenie wymaga od organizmu więcej energii, co de facto zmniejsza ich wartość kaloryczną.

dyskusje

Nie są najszybsze, ale mogą pozwolić zrzucić nawet 2 kg tygodniowo

Według badań klinicznych pozwalają zrzucić około 4 kg w miesiąc. Dane anegdotyczne mówią o wynikach nawet do 16 kg w 8 tygodni. Dane te dotyczą spadku wagi, nie redukcji masy tkanki tłuszczowej.

Efekty są silnie zależne od stanu wyjściowego - inaczej zachowuje się organizm z nadwagą 3 kg a inaczej 30 kg.

dyskusje

Są bezpieczne dla zdrowia, ponieważ opierają się na zbadanych mechanizmach odżywiania człowieka, a nie sztucznym ograniczaniu potrzebnych składników.

Stosując się rzetelnie do zasad konkretnej diety dostarczymy organizmowi potrzebnych składników (białek, tłuszczy, węglowodanów). Zmieniają się jedynie produkty w których ich dostarczasz na takie, które na długo zaspokaja głód.

Często diety nakazują ograniczenie spożywania niektórych makroskładników ("nie jedz tłuszczu", "nie jedz węglowodanów", itp.), skuteczność takich restrykcji nie ma jednak jednoznacznego potwierdzenia w obecnej wiedzy o metaboliźmie ludzi. 

W dietach Low GI możesz spokojnie spożywać zbliżone do zalecanych ilości białek, tłuszczy, węglowodanów czy błonnika.

Na przykład w przypadku węglowodanów - ich zalecaną ilość możesz codziennie dostarczyć na różne sposoby - pijąc colę, jedząc tosty, razowe kanapki lub czerwoną fasolę. Jednak tylko niektóre z tych produktów ułatwią Ci zrzucić wagę - właśnie te, które mają niski indeks glikemiczny.

Podpowiedz coś

Nie są silnie restrykcyjne w porównaniu do innych diet. Musisz zrezygnować ze słodyczy, białego pieczywa, makaronów, słodkich napojów. Niektóre diety wymagają rezygnacji ze wszystkich zbóż oraz owoców, ale w dalszym ciągu masz dużą gamę produktów róznego rodzaju, którą możesz jeść.

Na dietach niskoglikemicznych będziesz jadł więcej warzyw (szczególnie strączkowych i kapuścianych), orzechów, ryb i mięs.

Praktycznie wszystkie diety Low GI nakazują rezygnację z cukru, słodyczy, "białych" węglowodanów (czyli białego pieczywa, makaronów, ryżu, ziemniaków), słodkich akoholi (w tym piwa).

Część nich usuwa z jadłospisu wszelkie zboża i ich przetwory (np. kasze, pieczywo pełnoziarniste, płatki zbożowe) a także owoce i nabiał.

Po wybraniu konkretnej diety może się okazać, że silne ograniczenia dotyczą jedynie początkowego okresu stosowania lub, że dieta dopuszcza "cheat day" (Jeden dzień raz na jakiś czas np. co tydzień, podczas którego dozwolone jest jedzenie czego się chce w ilości jakiej się chce.).

Podpowiedz coś

Nie wymagają kontrolowania ilości i wielkości posiłków, ponieważ na dietach Low GI jesz potrawy, które na długo zaspokajają głód. Jesz mniej niejako "naturalnie" - po prostu rzadziej jesteś głodny. Pomaga to w długotrwałym stosowaniu diety i wynikającym z tego utrzymaniu obniżonej wagi.

Pokarmy o niskim indeksie glikemicznym są trudniejsze do strawienia przez organizm. Zawarte w nich cukry wchłaniane są wolniej przez co nie powodują nagłego wzrostu stężenia glukozy we krwi. 

Dzięki temu organizm nie wydziela dużej ilości insuliny (hormonu powodującego wchłanianie glukozy z krwi do mięśni i wątroby), która powodowałaby nagły spadek poziomu glukozy (który jest główną przyczyną uczucia głodu).

Podpowiedz coś

Diety nisko glikemiczne pomagają regulowac poziom cholesterolu, obniżają ryko cukrzycy i chorób układu krwionośnego.

Podpowiedz coś

Jeśli masz nie w pełni zdrowe nerki to wybierz mniej restrykcyjną z diet Low GI.

Istnieją badania, który wyniki pokazują zwiększone obciążenie nerek w trakcie stosowania diety z dużą ilością białka (a diety Low GI najczęściej rekomendują jego większe spożycie). Dla osób zdrowych nie stanowi to problemu. Osoby z obecną niewydolnością lub uszkodzeniem nerek powinny zachować ostrożność i wybrać jedną z mniej restrykcjyjnych opcji (np. Montignaca)

Podpowiedz coś

Po dietach nisko glikemicznych nie można się spodziewać natychmiastowych efektów. Zwykle traci się około 1-2 kg tygodniowo.

dyskusje

Jeżeli zależy Ci na natychmiastowym, doraźnym efekcie to powinienieś wybrać dietę niskowęglowodanową (Low-Carb).
Są to dość drastyczne diety, które zmuszają organizm do czerpania energii z zapasów zgromadzonych w wątrobie i tkance tłuszczowej.
Dają błyskawiczne efekty, ale mogą być niebezpieczne przy dłuższym stosowaniu (powyżej kilkunastu tygodni).

Diety niskowęglowodanowe, jak wskazuje nazwa, nakazują wycięcie z jadłospisu cukru w jakiej kolwiek postaci. Ludzki organizm po kilkudziesięciu godzinach bez dostarczania potrzebnej ilości węglowodanów zaczyna zużywać energię zgromadzoną w tkance tłuszczowej.

Na dietach jemy jedynie produkty, które dostarczają białek i tłuszczy, których przyswojenie wymaga od organizmu więcej energii, co de facto zmniejsza ich wartość kaloryczną.

dyskusje

Są bardzo efektywne nawet w krótkim czasie. Nagłe wyłączenie cukrów z diety powoduje, że organizm zaczyna wykorzystywać zgromadzony tłuszcz.

Pozbawienie organizmu dostępu do węglowodanów powoduje, że zaczyna on pozyskiwać glukozę ze zgromadzonego w wątrobie glikogenu, a po jego wyczerpaniu, z rozkładu tłuszczu.

Według badań klinicznych pozwalaja stracić około 3 kg już w pierwszych dwóch tygodniach stosowania.

Dane z prywatnych relacji osób stosujących Low-Carb mówią o wynikach dochodzących do 5 kg w dwa tygodnie

Podpowiedz coś

Przez pierwsze kilka dni po odstawieniu węglowodanów często pogarsza się samopoczucie, człowiek czuje się głodny i zmęczony. Ciężko przez to wytrwać na diecie, a to może zmniejszyć jej skuteczność

dyskusje

Istnieją kontrowersje co do tego, czy stosowanie diet Low-Carb przez dłuższy okres nie wpływa negatywnie na zdrowie. Przebywanie na diecie Low-Carb może powodować problemy z układem oddechowym, nerkami, gęstością kości, a nawet układem nerwowym. Diety niskowęglowodanowe wprowadzają organizm w stan ketozy, który może przekształcić się w kwasicę ketonową.

Czy wiesz, że możesz mieć wpływ na zawartość tego artykułu?

Jesteśmy otwarci na nowe wskazówki i źródła. Będziemy na bieżąco uwzględniać Twoje podpowiedzi!

Nie teraz

Mózgi popierają podawane informacje źródłami - najczęściej badaniami i rzetelnymi artykułami naukowymi.

Informacje, do których dowiązane są źródła podkreślone są na żółto. Pełna lista źródeł znajduje się też na dole artykułu.

Pomóż nam udoskonalić artykuł dodając podpowiedzi do poszczególnych jego fragmentów.

Możesz śmiało wytykać nam błędy, wskazywać wartościowe źródła wiedzy i zadawać pytania!

Jak pomocny był dla Ciebie ten artykuł?

Czy jest coś, w czym moglibyśmy się poprawić?

Wyślij opinię Nie teraz

Dziękujemy za Twoją opinię!

Ocena: 4.48 (31 ocen)

Źródła, które przeanalizowały Mózgi (łącznie 26)

Zobacz wszystkie