Porządnie sprawdzamy każdy temat.

Edytorzy

Anuluj
Artykuł na podstawie 92 źródeł. Ulepszony 3 razy dzięki Waszym podpowiedziom.

Zbieramy dla Was wiedzę korzystając z rzetelnych źródeł i badań. Nie zawsze jesteśmy w stanie dotrzeć do wszystkich informacji, dlatego liczymy na Waszą pomoc.

Dzięki Waszym podpowiedziom artykuły Mózgów są ulepszane i aktualizowane, podobnie jak artykuły Wikipedii.

Najbardziej pomocne Mózgi

  • pomógł 51 razy
    cerris
  • pomógł 27 razy
    gorgiasz
  • pomógł 10 razy
    Rol
  • pomógł 10 razy
    Agnieszka
  • pomógł 3 razy
    anonimowy Mózg
  • pomógł 2 razy
    ToPP
  • pomógł 2 razy
    Michał Klu
  • pomógł 1 razy
    ama
  • pomógł 1 razy
    Jan Kowalski
  • +4

Pomagaj ulepszać artykuły dodając swoje podpowiedzi!

Ile godzin trzeba spać?

ostatnio ulepszony 20 lutego 2017, 14.41

Pokaż zmiany
W skrócie
Podpowiedz coś

Osoba dorosła powinna spać około 8 godzin na dobę. 

Najdłużej powinny spać noworodki - w przedziale 14-17 godzin, również niemowlaki i małe dzieci (do 2 lat) powinny spać długo - 11-14 godzin

Dzieci w wieku szkolnym, podobnie jak nastolatki potrzebują już zaledwie 9-11 godzin snu.

Wbrew powszechnemu przekonaniu osoby starsze nadal potrzebują 7-8 godzin snu.

W szczegółach
Podpowiedz coś

Noworodki, niemowlęta, dzieci

Podpowiedz coś

Noworodki (0-3 miesiące) potrzebują 14-17 godzin snu i nie powinny spać więcej niż 19 godzin i mniej niż 11 godzin.

Podpowiedz coś

Niemowlaki (4-11 miesięcy) potrzebują 12-15 godzin snu i nie powinny spać więcej niż 18 godzin i mniej niż 10 godzin.

Podpowiedz coś

Dzieci w wieku 1-2 lat potrzebują 11-14 godzin snu, nie zaleca się by spały dłużej niż 16 godzin i krócej niż 9.

Podpowiedz coś

Dzieci w wieku 3-5 lat potrzebują 10-13 godzin snu i nie powinny spać dłużej niż 14 godzin i krócej niż 8.

Podpowiedz coś

Dzieci w wieku 6-13 lat potrzebują 9-11 godzin snu, ale nie więcej niż 12 godzin i nie mniej niż 7.

Podpowiedz coś

W czasie snu rośnie mózg dziecka. W ciągu pierwszych dwóch lat życia osiąga on wielkość równą 90% wielkości mózgu dorosłej osoby.

Podpowiedz coś

Dłuższy i bardziej regularny sen korzystnie wpływa na rozwój zdolności poznawczych i językowych małych dzieci oraz na ich łagodniejszy charakter.

Podpowiedz coś

Dzieci, które nie śpią wystarczająco długo w nocy, w ciągu dnia są bardzo aktywne, poirytowane i nieuważne

Skutki deprywacji sennej dzieci mogą być błędnie odczytane jako objawy ADHD. Z drugiej strony, zaburzenia snu mogą zaostrzać objawy ADHD.

Podpowiedz coś

Nastolatki

Podpowiedz coś

Nastolatki (14-17 lat) potrzebują 8-10 godzin snu, ale nie zaleca się im spać więcej niż 11 godzin i mniej niż 7.

Podpowiedz coś

Nastolatki mają problem z zaśnięciem przed godziną 23, gdyż w tym okresie życia w organizmie zachodzą zmiany w funkcjonowaniu tzw. zegara biologicznego.

Szyszynka zaczyna wydzielać melatoninę później i przestaje wydzielać później, niż to miało miejsce we wczesnym dzieciństwie.

W związku z tym, że nastolatki muszą wstawać wcześnie do szkoły nie wysypiają się - stąd powszechne wśród nich zjawisko deprywacji sennej (niedoboru snu).

W weekendy nastolatki śpią dłużej i później kładą się spać, co sprawia, że wzorzec ich snu staje się nieregularny, a to z kolei prowadzi do obniżenia jakości samego snu i nasilania deprywacji sennej.

Podpowiedz coś

Dorośli

Podpowiedz coś

Młode osoby dorosłe (18-25 lat) potrzebują 9 godzin snu, ale nie powinny spać dłużej niż 11 godzin i krócej niż 6.

Podpowiedz coś

Osoby dorosłe (26-64 lat) potrzebują również 7-9 godzin snu. Niewskazane jest spanie mniej niż 6 godzin i więcej niż 10 godzin

Podpowiedz coś

Osoby starsze

Podpowiedz coś

Wbrew powszechnej opinii wraz z wiekiem nie zmniejsza się zapotrzebowanie na senOsoby starsze (65+) potrzebują praktycznie tyle samo snu co dorośli - 7-8 godzin. 

Podpowiedz coś

Ze względu na zmiany hormonalne zmianie ulega także czas, w jakim odbywa się sen. Osoby starsze chodzą spać i wstają znacznie wcześniej niż osoby młode.

Podpowiedz coś

Sen osób starszych ulega znaczącym zmianom. Osoby starsze łatwiej wybudzają się i ich sen jest mniej odświeżający. 

Dzieje się tak, ponieważ sen w podeszłym wieku staje się płytszy i okresy snu głębokiego zanikają lub są bardzo krótkie.

Podpowiedz coś

Jakość snu osób starszych mogą obniżać nasilające się wraz z wiekiem problemy zdrowotne, m.in. bezdech senny, syndrom niespokojnych nóg oraz konieczność częstego oddawania moczu, a także przyjmowane leki.

Czy wiesz, że możesz mieć wpływ na zawartość tego artykułu?

Jesteśmy otwarci na nowe wskazówki i źródła. Będziemy na bieżąco uwzględniać Twoje podpowiedzi!

Nie teraz

Mózgi popierają podawane informacje źródłami - najczęściej badaniami i rzetelnymi artykułami naukowymi.

Informacje, do których dowiązane są źródła podkreślone są na żółto. Pełna lista źródeł znajduje się też na dole artykułu.

Pomóż nam udoskonalić artykuł dodając podpowiedzi do poszczególnych jego fragmentów.

Możesz śmiało wytykać nam błędy, wskazywać wartościowe źródła wiedzy i zadawać pytania!

Jak pomocny był dla Ciebie ten artykuł?

Czy jest coś, w czym moglibyśmy się poprawić?

Wyślij opinię Nie teraz

Dziękujemy za Twoją opinię!

Źródła, które przeanalizowały Mózgi (łącznie 92)

Zobacz wszystkie