Porządnie sprawdzamy każdy temat.

Edytorzy

Anuluj
Artykuł na podstawie 3 źródeł. Ulepszony 9 razy dzięki Waszym podpowiedziom.

Zbieramy dla Was wiedzę korzystając z rzetelnych źródeł i badań. Nie zawsze jesteśmy w stanie dotrzeć do wszystkich informacji, dlatego liczymy na Waszą pomoc.

Dzięki Waszym podpowiedziom artykuły Mózgów są ulepszane i aktualizowane, podobnie jak artykuły Wikipedii.

Najbardziej pomocne Mózgi

  • pomógł 51 razy
    cerris
  • pomógł 27 razy
    gorgiasz
  • pomógł 10 razy
    Rol
  • pomógł 10 razy
    Agnieszka
  • pomógł 3 razy
    anonimowy Mózg
  • pomógł 2 razy
    ToPP
  • pomógł 2 razy
    Michał Klu
  • pomógł 1 razy
    ama
  • pomógł 1 razy
    Jan Kowalski
  • +4

Pomagaj ulepszać artykuły dodając swoje podpowiedzi!

Czy warto stosować diety polegające na liczeniu kalorii?

ostatnio ulepszony 06 lipca 2015, 16.17

Pokaż zmiany
W skrócie
1 dyskusje

Nie warto. Chociaż diety polegające na liczeniu kalorii (np. 1000 kcal) często pojawiają się w sieciowych i papierowych poradnikach i nie da się zaprzeczyć temu, że mogą być skuteczne (jeśli nagle zredukujesz spożywane kalorie do połowy czy nawet 1/3 dotychczasowej ilości to schudniesz), to o wiele łatwiej pożądane efekty uzyskasz stosując jedną z diet opisanych w artykule "Jaką dietę wybrać, żeby schudnąć?"

Żeby były skuteczne, diety te wymagają sporego nakładu silnej woli - 1000 kalorii możesz dostarczyć w formie produktów, które pozwolą Ci w miarę komfortowo przetrwać dzień, ale możesz też zacząć od dużej latte i rogalika, a potem musieć pogryzać surową marchewkę.

Diety takie, aby nie stanowiły zagrożenia dla zdrowia, wymagają przynajmniej podstawowej wiedzy o żywieniu (no chyba, że jesteś gotów zlecić przygotowywanie posiłków jakiemuś cateringowi). Jedzenie to więcej niż kalorie - zawartosć wielu potrzebnych składników (np. minerały) nie ma odźwierciedlenia w liczbie kalorii.

W szczegółach
1 dyskusje

Długie utrzymywanie diety typu 1000 kcal wymaga sporo uwagi (notowanie wartości kalorycznej składników) i silnej woli (niespodziewane ciasto w pracy może teoretycznie sprawić, że przez kolejne kilka dni powinno się jeść jeszcze mniej niż zaplanowane, tak aby średnie dzienne spożycie wyniosło założony 1000 lub 2000 kcal).

1 dyskusje

Skupienie się jedynie na liczbie kalorii może być niebezpieczne. Żeby bezpiecznie stosować dietę limitującą kalorie należy posiadać pewną wiedzę o komponowaniu posiłków.

Żeby zachować zdrowie należy te sztandarowe 1000 kalorii dostarczyć sensownymi produktami, tak aby zachować w miarę zbliżone do potrzebnych ilości białek, tłuszczy i węglowodanów. Dlatego własnie w opisach jak stosować dietę 1000 kcal pojawiają się informacje typu "jedz chude wędliny, dużo warzyw i węglowodany żłożone".

Z drugiej strony tabliczka czekolady mlecznej popita litrem Coca-coli to też około 1000 kcal, jedzenie takiego przykładowego zestawu przez dwa tygodnie pozwoli na utratę wagi, ale nie bez szkody dla zdrowia.

dyskusje

Liczenie kalorii w jedzeniu jest pomocne w każdej diecie służącej zmianie wagi. Jednak liczba podana na opakowaniu nie zawsze jest miarodajna - na przykład uwzględnia też energię zawartą w składnikach, których ludzie nie trawią (np. błonnik), energię którą zuźyją bakterie żyjące w naszym układzie pokarmowym, nie uwzględnia za to faktu, że jedzenie różni się efektem termicznym (energią zużywaną na ich strawienie).

Diety takie bazują na uproszczonym rozumieniu ludzkiego metabolizmu (kaloria to kaloria). Wartości kaloryczne podane na opakowaniach żywności nie są równoznaczne z energią wykorzystaną przez ludzkie ciało, ponadto dostarczana energia jest wykorzystywana na więcej sposobów niż spalanie podczas ćwiczeń i magazynowanie w tkance tłuszczowej.

1 dyskusje

Różni ludzie mają różne potrzeby kaloryczne, w zależności od płci, wieku i trybu życia. Przybliżone wartości można poznać korzystając z kalkulatora. Arbitralnie wybrany okrągły 1000 kalorii, jest właśnie tylko arbitralnym wyborem.

Zapotrzebowanie na energię zmienia się także przypadku pojedyńczej osoby, ma na to wpływ np.:

  • poziom aktywności w danym dniu (intesywna pracy czy sport zwiększają zapotrzebowanie, sprawiając, że trzymając się 1000 kalorii będziemy głodni i zmęczeni)
  • temperatura otoczenia (organizm zużywa całkiem sporo energii na utrzymanie 36,6 st. C)

Jeżeli dysponujemy dużą ilością czasu, to możemy odkryć swoje zapotrzebowanie doświadczalnie: jeżeli przy danym limicie kalorii nie tracimy na wadze lub obwodzie pasa, to należy zmniejszyć limit. Analogicznie, jeśli tracimy na wadze zbyt szybko lub mamy złe samopoczucie, to oznacza, że wybraliśmy za niską wartość.

Podpowiedz coś

Jeśli masz mało czasu to można tego typu diety w prosty sposób outsourcować. Istnieją firmy cateringowe dostarczające osobiste zestawy posiłków o dokładnie obliczonych wartościach kalorycznych.

W ten sposób można pozbyć się konieczności liczenia kalorii na własną rękę, a także potrzeby nabycia wiedzy o żywieniu - na tyle na ile jest się w stanie zaufać firmie dostarczającej posiłki.

Nie rozwiązuje to oczywiście problemu wytrwania przy założonej liczbie kalorii.

Czy wiesz, że możesz mieć wpływ na zawartość tego artykułu?

Jesteśmy otwarci na nowe wskazówki i źródła. Będziemy na bieżąco uwzględniać Twoje podpowiedzi!

Nie teraz

Mózgi popierają podawane informacje źródłami - najczęściej badaniami i rzetelnymi artykułami naukowymi.

Informacje, do których dowiązane są źródła podkreślone są na żółto. Pełna lista źródeł znajduje się też na dole artykułu.

Pomóż nam udoskonalić artykuł dodając podpowiedzi do poszczególnych jego fragmentów.

Możesz śmiało wytykać nam błędy, wskazywać wartościowe źródła wiedzy i zadawać pytania!

Jak pomocny był dla Ciebie ten artykuł?

Czy jest coś, w czym moglibyśmy się poprawić?

Wyślij opinię Nie teraz

Dziękujemy za Twoją opinię!

Źródła, które przeanalizowały Mózgi (łącznie 3)