Porządnie sprawdzamy każdy temat.

Edytorzy

Anuluj
Artykuł na podstawie 56 źródeł. Ulepszony 7 razy dzięki Waszym podpowiedziom.

Zbieramy dla Was wiedzę korzystając z rzetelnych źródeł i badań. Nie zawsze jesteśmy w stanie dotrzeć do wszystkich informacji, dlatego liczymy na Waszą pomoc.

Dzięki Waszym podpowiedziom artykuły Mózgów są ulepszane i aktualizowane, podobnie jak artykuły Wikipedii.

Najbardziej pomocne Mózgi

  • pomógł 51 razy
    cerris
  • pomógł 27 razy
    gorgiasz
  • pomógł 10 razy
    Rol
  • pomógł 10 razy
    Agnieszka
  • pomógł 3 razy
    anonimowy Mózg
  • pomógł 2 razy
    ToPP
  • pomógł 2 razy
    Michał Klu
  • pomógł 1 razy
    ama
  • pomógł 1 razy
    Jan Kowalski
  • +4

Pomagaj ulepszać artykuły dodając swoje podpowiedzi!

Czy warto kupować jajka z wolnego wybiegu lub ekologiczne?

ostatnio ulepszony 28 września 2016, 16.03

Pokaż zmiany
W skrócie
4 dyskusje

Pod względem wartości odżywczych jajka oznaczane "0" (z chowu ekologicznego) lub "1" (z chowu na wolnym wybiegu) w bardzo małym stopniu przewyższają jajka "3" (z chowu klatkowego). Nie wykazano różnic w zawartości witamin czy cholesterolu.

Jajka ekologiczne lub wolnowybiegowe mogą zawierać więcej luteiny i kwasów omega-3, ale po pierwsze, nie jest to regułą (zawartość zależy głównie od składu paszy kur, nie od ich warunków życia), a po drugie, oba te związki można łatwiej dostarczyć z innym pożywieniem (luteinę zawierają warzywa, kwasy omega-3 - ryby).

Jajka z chowu klatkowego stanowią mniejsze zagrożenie ze strony skażeń mikrobiologicznych (np. salmonelloz), zanieczyszczeń metalami ciężkimi, czy dioksynami.

W szczegółach
Podpowiedz coś

Sposób chowu kur ma minimalny wpływ na zawartość składników odżywczych w jajach. To, ile w danym jajku jest mikroelementów przede wszystkim zależy od rasy kur oraz w mniejszym stopniu od rodzaju podawanej paszy.
Zawartość składników odżywczych w jajkach z chowu ekologicznego i jajkach zielononóżki jest minimalnie większa, niż w jajkach z chowu klatkowego, czy ściółkowego.
Różnice w ilości wartościowych składników są niewspółmierne do różnic w cenie jaj.

W poniższej tabeli pokazana została zawartość wybranych pierwiastków w jaju z chowu klatkowego, z chowu ekologicznego dla zielononóżki oraz dzienne zapotrzebowanie dla osoby dorosłej na dany pierwiastek.

blank.pnga0703bf3eb6de19b1e36b260f86e83f0.png

* Waga jaja 55 g

** Dzienne zapotrzebowanie na pierwiastki

Jajka z chowu klatkowego, maja najniższe ceny, najdroższe sa natomiast jaja z chowu ekologicznego („0”) i jajka zielononóżek. Ceny jajek ekologicznych i od kur zielononóżek są zbliżone, ponieważ zielononóżki są rasą kur nieprzystosowaną do chowu klatkowego i wymagającą dostępu do wybiegu.

Opakowanie 10 sztuk jajek klasy M kosztuje odpowiednio: „3” około 3,50 zł, „2” około 7 zł, „1” około 9 zł, „0” około 12 zł i zielononóżek około 11 zł. Dla trzyosobowej rodziny spożywającej rocznie 420* jaj koszt zakupu „3” to około 150 zł, natomiast „0” około 500 zł.

1 dyskusje

Kury w chowie klatkowym są pod ścisłą kontrolą, zarówno jeśli chodzi o przyjmowany przez nie pokarm, jakość wody, jak i kontakt z czynnikami zewnętrznymi.
Dzięki temu jest mniejsze ryzyko, że jajka z chowu klatkowego mogą być zakażone salmonellą czy chorobami przenoszonymi przez dzikie ptaki.
Jaja  chowu wolnowybiego lub ekologicznego nie są pod tym względem tak bezpieczne.

Największy stopień zanieczyszczeń mikrobiologicznych skorup stwierdzono w przypadku chowu ściółkowego, natomiast najmniejszy w przypadku chowu klatkowego. Jajka „0” i „1” również cechuje zwiększone skażenie skorup.

Najpoważniejszym zagrożeniem mikrobiologicznym są pałeczki Salmonella będące przyczyną zatruć pokarmowych. Liczba przypadków salmonelloz w Polsce w 2012 roku wyniosła 9732. Salmonellą można zatruć się jedząc jaja, mleko i mięso. Nie dotarliśmy do szczegółowych informacji, ile zatruć było spowodowanych spożyciem zakażonych jaj.

Można ustrzec się przed salmonellą poprzez dokładne podgrzewanie potraw i niespożywanie surowych jaj, ponieważ pałeczki salmonelli giną w temperaturze 60-65°C. Jaja w lodówce należy trzymać w wyznaczonym do tego miejscu, a przed użyciem umyć skorupki ciepłą wodą i zanurzyć jajko na 10 sekund we wrzątku.

2 dyskusje

Jaja „0”, „1” oraz kupowane bezpośrednio od małych hodowców (np. na targach) mogą być skażone metalami ciężkimi, w szczególności, gdy chów prowadzony jest w pobliżu ruchliwych dróg oraz w pobliżu ośrodków przemysłowych. W przypadku zakupu jaj bezpośrednio od rolnika należy zwrócić uwagę, czy kury mogą swobodnie biegać po podwórku i czy mają dostęp do niebezpiecznych substancji, np. rozlany olej, budynki gospodarcze pokryte bardzo starymi farbami.
Jajka z chowu klatkowego nie są narażone na skażenie metalami ciężkimi, ponieważ kury przebywają i spożywają paszę wyłącznie w zamkniętym pomieszczeniu.

Podpowiedz coś

Jaja z chowu ekologicznego zawierają więcej dioksyn. Dioksyny to produkt uboczny przeróżnych procesów przemysłowych, który przedostaje się do środowiska. Jego ilości śladowe znajdują się też w wodzie, ziemi i roślinach. Kury z wolnego wybiegu zjadają dioksyny wraz z żywnością.

Według raportuEuropean Food Safety Authority (EFSA) opublikowanego w 2012 roku, jaja z chowu klatkowego zawierały znacząco mniej dioksyn niż ekologiczne czy wolnowybiegowe.

dyskusje

Poprawne metodologicznie testy konsumenckie nie pokazały różnic w smaku pomiędzy jajkami z chowu klatkowego i ekologicznego. W przeprowadzonych metodą podwójnie ślepej próby eksperymentach jajka "3" były nieodróżniane od "0" pod kątem walorów smakowych.

Podpowiedz coś

Jaja 0 i 1 zawierają do dwóch razy więcej luteiny, jednak i tak nie stanowią jej bogatego źródła. O wiele łatwiej dostarczyć sobie luteinę (potrzebną do prawidłowego dniałania wzroku) jedząc szpinak czy zielony groszek.

Zawartość luteiny w jednym jajku z chowu klatkowego wynosi 0,37 mg, ze ściółkowego 0,27 mg, a z ekologicznego 0,63 mg. Jajka ekologiczne mają więc sporą przewagę, należy jednak zaaznaczyć, że jajka w ogólne nie są produktami o dużej zawartości luteiny. Warzywa takie jak groszek czy kukurydza zawierają około 7 razy więcej luteiny w przeliczeniu na wagę, a liście szpinaku czy kale nawet kilkadziesiąt razy więcej niż jajka (40-50 w zależności od sposobu przetworzenia).

Luteina wpływa korzystnie na funkcjonowanie wzroku i chroni przed chorobami oczu np. zaćmą. Zalecana dawka luteiny korzystnie wpływająca na wzrok to 10 mg na dzień. Jedno jajko z chowu klatkowego pokrywa zaledwie 2,7%, a z chowu ekologicznego 6,3% zalecanego dziennego spożycia luteiny.

Podpowiedz coś

Jajka 0 i 1 mogą zawierać więcej kwasów Omega-3, jednak badania mówiące o tym dają rozbieżne wyniki. Na proporcje kwasów tłuszczowych w jajkach wpływa przede wszystkim skład paszy kur, chociaż sposób chowu też ma znaczenie.

W literaturze wciąż trwaja dyskusje o różnicach w zawartości niektórych związków. Niektóre strony podają większą zawartość witaminy E i A, kwasów omega-3 w jajach z wolnego wybiegu, czy większą zawartość karotenoidów. Niektóre badania pokazują większą ilość kwasów omega-3 w jajach z wolnego wybiegu, inne taką samą niezależnie od typu jaj. Ciężko jednak określić czy różnice wynikają ze sposobu odżywiania czy hodowli kur. Warto jednak wspomnieć, że nie wszystkie badania dają pod tym kątem jednoznaczne wyniki i jednoznaczą odpowiedź z czego wynikają różnice w składzie.

Stosunek kwasów n-6/n-3 w jajach zielononóżki wynosi 7,09 i jest porównywalny do jaj z chowu ekologicznego 6,27. Natomiast jest on znacznie niższy względem stosunku n-6/n-3 dla jaj z chowu klatkowego wynoszącego 10,37.

EFSA (European Food Safety Authority) i FAO nie podają prawidłowego stosunku kwasów omega-6/omega-3. Obie organizacje zalecają spożycie kwasów omega-6 i omega-3 zgodnie z rekomendacjami dla każdego z nich z osobna. Należy zauważyć, że zapotrzebowanie na kwasy omega-3 głównie zaspokajane jest przez spożycie tłuszczy (40%) i ryb (24%), natomiast bogatym źródłem kwasów omega-6 są tłuszcze roślinne.

Czy wiesz, że możesz mieć wpływ na zawartość tego artykułu?

Jesteśmy otwarci na nowe wskazówki i źródła. Będziemy na bieżąco uwzględniać Twoje podpowiedzi!

Nie teraz

Mózgi popierają podawane informacje źródłami - najczęściej badaniami i rzetelnymi artykułami naukowymi.

Informacje, do których dowiązane są źródła podkreślone są na żółto. Pełna lista źródeł znajduje się też na dole artykułu.

Pomóż nam udoskonalić artykuł dodając podpowiedzi do poszczególnych jego fragmentów.

Możesz śmiało wytykać nam błędy, wskazywać wartościowe źródła wiedzy i zadawać pytania!

Jak pomocny był dla Ciebie ten artykuł?

Czy jest coś, w czym moglibyśmy się poprawić?

Wyślij opinię Nie teraz

Dziękujemy za Twoją opinię!

Źródła, które przeanalizowały Mózgi (łącznie 56)

Zobacz wszystkie