Porządnie sprawdzamy każdy temat.

Edytorzy

Anuluj
Artykuł na podstawie 92 źródeł. Ulepszony 5 razy dzięki Waszym podpowiedziom.

Zbieramy dla Was wiedzę korzystając z rzetelnych źródeł i badań. Nie zawsze jesteśmy w stanie dotrzeć do wszystkich informacji, dlatego liczymy na Waszą pomoc.

Dzięki Waszym podpowiedziom artykuły Mózgów są ulepszane i aktualizowane, podobnie jak artykuły Wikipedii.

Najbardziej pomocne Mózgi

  • pomógł 63 razy
    cerris
  • pomógł 32 razy
    gorgiasz
  • pomógł 11 razy
    Agnieszka
  • pomógł 10 razy
    Rol
  • pomógł 3 razy
    anonimowy Mózg
  • pomógł 2 razy
    ToPP
  • pomógł 2 razy
    Michał Klu
  • pomógł 1 razy
    ama
  • pomógł 1 razy
    Jan Kowalski
  • +4

Pomagaj ulepszać artykuły dodając swoje podpowiedzi!

Czym grozi niedobór snu?

ostatnio ulepszony 23 kwietnia 2017, 22.59

Pokaż zmiany
W skrócie
Podpowiedz coś

Niedobór snu grozi otyłością, cukrzycą, nadciśnieniem, zaburzeniami koncentracji.

Sen jest nam niezbędny do właściwej pracy organizmu, m.in. prawidłowego działania systemu immunologicznego, hormonalnego, krążenia.

W szczegółach
Podpowiedz coś
Podpowiedz coś

Większość badań przeprowadzonych na zwierzętach pokazuje, że niedobór snu powoduje gorsze działanie systemu immunologicznego, (np. podczas szczepień obserwowano mniejszą odpowiedź organizmu na bakterie). 

Badania na gryzoniach pokazują, że niedobór snu może prowadzić do obniżenia temperatury ciała, owrzodzeń, a także wydłuża proces leczenia ran. Z drugiej strony można również znaleźć dane dotyczące myszy, nie stwierdzono różnicy między odpowiedzią systemu immunologicznego myszy wyspanych i tych z niedoborem snu.

Podpowiedz coś

Niewystarczająca ilość snu (deprywacja senna) negatywnie oddziałuje na układ hormonalny, co może prowadzić do otyłości i cukrzycy.

Deprywacja senna zwiększa uczucie głodu i prowadzi do spożywania zwiększonej ilość pokarmu. Jednocześnie, powoduje zmniejszenie wydatkowanej energii przez organizm. Może prowadzić to do nadwagi i otyłości.

Wieloletnie badanie przeprowadzone na wielotysięcznej grupie pokazało, że osoby śpiące krócej niż 7 godzin na dobę miały większą masę ciała, niż osoby śpiące dłużej. U osób śpiących dłużej niż 7 godzin nie zaobserwowano związku między długością snu a wagą.

Jedno z badań pokazuje, że związek między deprywacją senną a otyłością jest najsilniejszy wśród osób młodych i w średnim wieku. Po 34 roku życia zależność między długością snu a otyłością jest słabsza.

Deprywacja senna może przyczyniać się również do rozwoju cukrzycy. U osób, które przez sześć nocy z rzędu spały po 4 godziny zaobserwowano zmniejszoną tolerancję na glukozę oraz zwiększony poziom kortyzolu. Długotrwałe zmiany tego typu mogą prowadzić do otyłości czy cukrzycy. Ponadto, badania pokazują, że osoby śpiące mniej niż 5-6 godzin na dobę, a także śpiące więcej niż 9, są bardziej narażone na wystąpienie cukrzycy.

Podpowiedz coś

Różne badania wskazują, że niedobór snu negatywnie wpływa na układ krążenia, może zwiększać ryzyko nadciśnienia (choć i są badania, które nie wskazują takiej zależności), a także zawału serca. 

Podpowiedz coś

Niedobór snu powoduje zaburzenia w koncentracji, zmniejszenie refleksu, zwiększenie liczby popełnianych błędów, a nawet halucynacje.

Podpowiedz coś

Badania na zwierzętach pokazują, że całkowity brak snu prowadzi do śmierci. Szczury pozbawione snu w fazie REM umierały po 5 tygodniach, a pozbawione w ogóle snu po 3 tygodniach.

Podpowiedz coś

Badania pokazują, że deprywacja senna może pomagać w leczeniu depresji.

Czy wiesz, że możesz mieć wpływ na zawartość tego artykułu?

Jesteśmy otwarci na nowe wskazówki i źródła. Będziemy na bieżąco uwzględniać Twoje podpowiedzi!

Nie teraz

Mózgi popierają podawane informacje źródłami - najczęściej badaniami i rzetelnymi artykułami naukowymi.

Informacje, do których dowiązane są źródła podkreślone są na żółto. Pełna lista źródeł znajduje się też na dole artykułu.

Pomóż nam udoskonalić artykuł dodając podpowiedzi do poszczególnych jego fragmentów.

Możesz śmiało wytykać nam błędy, wskazywać wartościowe źródła wiedzy i zadawać pytania!

Jak pomocny był dla Ciebie ten artykuł?

Czy jest coś, w czym moglibyśmy się poprawić?

Wyślij opinię Nie teraz

Dziękujemy za Twoją opinię!

Ocena: 4.30 (33 ocen)

Źródła, które przeanalizowały Mózgi (łącznie 92)

Zobacz wszystkie