Porządnie sprawdzamy każdy temat.

Edytorzy

Anuluj
Artykuł na podstawie 15 źródeł. Ulepszony 2 razy dzięki Waszym podpowiedziom.

Zbieramy dla Was wiedzę korzystając z rzetelnych źródeł i badań. Nie zawsze jesteśmy w stanie dotrzeć do wszystkich informacji, dlatego liczymy na Waszą pomoc.

Dzięki Waszym podpowiedziom artykuły Mózgów są ulepszane i aktualizowane, podobnie jak artykuły Wikipedii.

Najbardziej pomocne Mózgi

  • pomógł 63 razy
    cerris
  • pomógł 32 razy
    gorgiasz
  • pomógł 11 razy
    Agnieszka
  • pomógł 10 razy
    Rol
  • pomógł 3 razy
    anonimowy Mózg
  • pomógł 2 razy
    ToPP
  • pomógł 2 razy
    Michał Klu
  • pomógł 1 razy
    ama
  • pomógł 1 razy
    Jan Kowalski
  • +4

Pomagaj ulepszać artykuły dodając swoje podpowiedzi!

Czy grzyby mają jakieś wartości odżywcze?

ostatnio ulepszony 23 kwietnia 2017, 3.07

Pokaż zmiany
W skrócie
Podpowiedz coś

Grzyby mają wartości odżywcze - mogą zawierać całkiem znaczące ilości witamin oraz mikro- i makroelementów.

Grzyby świeże zawierają dość istotne ilości witaminy B2 i C, żelaza oraz błonnika. Zawierają również niewielką ilość białka, witaminy B1 i magnezu.
Grzyby suszone z kolei, z powodu niskiej zawartości wody, zawierają dużo więcej żelaza i magnezu oraz białka, ale mniej witamin z grupy B i witaminy C niż świeże grzyby w tej samej ilości. 
Zatem grzyby świeże mogą uzupełniać dietę w witaminy i błonnik a grzyby suszone - w składniki mineralne oraz białko.

Grzyby magazynują jednak metale ciężkie, dlatego nie należy ich jeść zbyt często (1-2 razy w tygodniu, jednorazowo nie więcej niż 250 g). Są również dość ciężkostrawne z powodu zawartości chityny, dlatego nie powinny być podawane dzieciom. 

W szczegółach
Podpowiedz coś

Grzyby świeże

Warto sięgać przy wzbogacaniu diety w witaminy i błonnik.

Podpowiedz coś

100 g świeżych grzybów takich jak borowik, koźlarz, kurka, maślak i pieczarka zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na:

  • błonnik w ok. 13%
  • białko w 6%
  • żelazo w 23% w wypadku mężczyzn (kobiety mają wyższe zapotrzebowanie na żelazo)
  • wit. B1 w ok. 9%
  • wit. B2 w ok. 50%
  • wit. C 15-18%.

Pozostałe składniki mineralne występują w niewielkich ilościach, zaspokajających dzienne zapotrzebowanie w maksymalnie kilku procentach. 

Procent, w jakim 100 g wybranych grzybów zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na błonnik, białko, witaminy i składniki mineralne.

Podpowiedz coś

Popularne grzyby np. borowik czy kurka zawierają korzystne dla człowieka związki o działaniu przeciwutleniającym takie jak flawonoidy czy beta-karoten, ale zawierają ich niewielkie lub minimalne ilości.

Inne rodzaje żywności (warzywa, owoce, herbaty, kakao, czerwone wino) dostarcza tych substancji w znacznie większym stopniu.

Podpowiedz coś

Najwięcej składników odżywczych mają grzyby bezpośrednio po zebraniu.

Najlepszymi metodami przechowywania grzybów jest suszenie i mrożenie, które powodują relatywnie niewielką utratę składników odżywczych.

Podpowiedz coś

Grzyby suszone

Wartościowe ze względu na zawartość białka oraz składniki mineralne (żelazo, magnez).

Podpowiedz coś

100 g suszonych grzybów takich jak borowik, koźlarz, kurka, maślak i pieczarka zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na:

żelazo - 43- 50% (kobieta), 62-91% (mężczyzna)

magnez - 8,7-9,6%, 6,6-8,1% (mężczyzna)

wapń - 1,6 - 2,6%

Maksymalną ilość składników mineralnych w grzybach badano na podstawie ich zawartości w suchej masie (otrzymywanej dzięki praktycznie całkowitemu wysuszeniu grzybów w specjalnym piecu .

Sucha masa nie jest dokładnie tym samym co grzyb suszony, który można kupić w sklepie albo przygotować po grzybobraniu - przygotowuje się ją do badań, więc jest w większym stopniu pozbawiona wody niż zwykłe świeże grzyby, dlatego zawartość procentowa białka jest w niej wyższa.

Procent, w jakim 100 gramów suchej masy grzybów zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na wybrane składniki mineralne:

Podpowiedz coś

Grzyby w 90-95% składają się z wody, dlatego 100 gramów suszonych grzybów zawiera znacznie więcej składników mineralnych niż 100 gramów świeżych grzybów.

 

Suszone grzyby zawierają jednak mniej witamin rozpuszczalnych w wodzie (witaminy z grupy B, witamina C) niż świeże grzyby.

Podpowiedz coś

Grzyby nazywa się często “leśnym mięsem” z powodu zawartości białka, ale określenie to lepiej charakteryzuje grzyby po ususzeniu niż grzyby świeże.

Grzyby suszone zawierają 10-40% białka (dla porównania mięso zawiera 10-20% białka).

Warto jednak pamiętać, że  białko mięsa jest pełnowartościowe tzn. zawiera niezbędne aminokwasy, białko grzybów - nie.

Strawność białka mięsnego oraz białka pochodzącego z grzybów jest porównywalna, wynosi ok. 90% w wypadku grzybów oraz 93-97% dla mięsa.

Podpowiedz coś

Grzyby suszone zawierają mniej witamin rozpuszczalnych w wodzie (witamin z grupy B i witaminy C) niż świeże grzyby, ponieważ witaminy te są usuwane wraz z wodą.

Strata witaminy C w suszonych owocach i warzywach jest znaczna, wynosi od 40 do nawet 70%, prawdopodobnie straty witaminy C w grzybach suszonych są porównywalne.

Podpowiedz coś
Podpowiedz coś

Metale ciężkie

Grzyby magazynują substancje, które w glebie występują w ilościach śladowych np. metale ciężkie.

Podpowiedz coś

Zdolność grzybów do kumulowania metali ciężkich powoduje,że nie należy ich jeść zbyt dużo (najwyżej 1-2 posiłki grzybowe w tygodniu; maksymalnie 250 g grzybów w jednym posiłku).

Podpowiedz coś

Grzyby uprawne np. pieczarki zawierają mniej metali ciężkich niż grzyby dziko rosnące, ponieważ podłoże na którym rosną zawiera mało metali ciężkich, a okres wzrostu pieczarek jest krótki, dlatego kumulacja jonów metali jest niewielka.

Podpowiedz coś

Chityna

Z powodu zawartości chityny grzyby są ciężkostrawne i nie powinny ich spożywać małe dzieci.

Podpowiedz coś

Grzyby są dość ciężkostrawne, ponieważ zawierają chitynę - ludzie nie potrafią jej trawić.

Warto jednak dodać, że sprzyja prawidłowej pracy dobrze rozwiniętego układu pokarmowego, ponieważ korzystnie wpływa na perystaltykę jelit.

Podpowiedz coś

Na większe dolegliwości mogą być narażone dzieci, ponieważ ich układ pokarmowy nie jest jeszcze tak sprawny jak u dorosłego człowieka.

Czy wiesz, że możesz mieć wpływ na zawartość tego artykułu?

Jesteśmy otwarci na nowe wskazówki i źródła. Będziemy na bieżąco uwzględniać Twoje podpowiedzi!

Nie teraz

Mózgi popierają podawane informacje źródłami - najczęściej badaniami i rzetelnymi artykułami naukowymi.

Informacje, do których dowiązane są źródła podkreślone są na żółto. Pełna lista źródeł znajduje się też na dole artykułu.

Pomóż nam udoskonalić artykuł dodając podpowiedzi do poszczególnych jego fragmentów.

Możesz śmiało wytykać nam błędy, wskazywać wartościowe źródła wiedzy i zadawać pytania!

Jak pomocny był dla Ciebie ten artykuł?

Czy jest coś, w czym moglibyśmy się poprawić?

Wyślij opinię Nie teraz

Dziękujemy za Twoją opinię!

Ocena: 4.21 (26 ocen)

Źródła, które przeanalizowały Mózgi (łącznie 15)

Zobacz wszystkie