Porządnie sprawdzamy każdy temat.

Edytorzy

Anuluj
Artykuł na podstawie 93 źródeł. Ulepszony 5 razy dzięki Waszym podpowiedziom.

Zbieramy dla Was wiedzę korzystając z rzetelnych źródeł i badań. Nie zawsze jesteśmy w stanie dotrzeć do wszystkich informacji, dlatego liczymy na Waszą pomoc.

Dzięki Waszym podpowiedziom artykuły Mózgów są ulepszane i aktualizowane, podobnie jak artykuły Wikipedii.

Najbardziej pomocne Mózgi

  • pomógł 51 razy
    cerris
  • pomógł 27 razy
    gorgiasz
  • pomógł 10 razy
    Rol
  • pomógł 10 razy
    Agnieszka
  • pomógł 3 razy
    anonimowy Mózg
  • pomógł 2 razy
    ToPP
  • pomógł 2 razy
    Michał Klu
  • pomógł 1 razy
    ama
  • pomógł 1 razy
    Jan Kowalski
  • +4

Pomagaj ulepszać artykuły dodając swoje podpowiedzi!

Czy drzemka jest zdrowa?

ostatnio ulepszony 20 lutego 2017, 14.42

Pokaż zmiany
W skrócie
Podpowiedz coś

Tak, drzemka jest zdrowa - wiele źródeł wspomina o jej korzystnym wpływie na regenerację organizmu.

Szacuje się, że drzemka trwająca 10-30 minut poprawia nasze funkcje poznawcze, zdolność logicznego myślenia i refleks. Najlepiej byłoby, gdyby drzemka przypadała na mniej więcej połowę naszej dziennej aktywności.

W szczegółach
Podpowiedz coś
Podpowiedz coś

Drzemka pozwala przede wszystkim na wydłużenie czasu czuwania, poprawia funkcje poznawcze i czas reakcji. Niesie korzyści zarówno dla osób z niedoborami snu jak i bez niedoborów.

Czas czuwania to czas naszej aktywności - od momentu przebudzenia do ponownego zaśnięcia. Dzięki drzemkom mamy możliwość wydłużyć ten okres aktywności. Umożliwia ona szybką regenarację organizmu, błyskawicznie poprawia refleks, wpływa korzystnie na logiczne myślenie i redukuje zmęczenie.

1 dyskusje

Trudno jednoznacznie stwierdzić, jak długa powinna być drzemka, aby niosła ze sobą korzyści - najprawdopodobniej powinno to być 10-30 minut.

Przy próbie ustalenia optymalnego czasu drzemki należałoby uwzględnić wiele czynników - stopień deprywacji sennej, poziom zmęczenia, moment cyklu dobowego.

Niektórzy badacze snu uważają, że 6-minutowa drzemka to najkrótszy okres snu, który może przynieść nam korzyść. Tak krótka drzemka poprawiłaby funkcjonowanie umysłu, szczególnie pamięci. Inni wskazują, że drzemka, aby miała spełnić swoją funkcję regeneracyjną musi trwać minimum 10 minut.

Warto wspomnieć, że nawet krótka drzemka poprawia efektywność wykonywanych zadań:

  • drzemka trwająca ok. 10-15 minut - przez 1-3 h od jej zakończenia możemy odczuwać jej korzystny wpływ na funkcje poznawcze;
  • drzemka trwająca ponad 30 minut - może przynieść poprawę funkcji poznawczych na wiele godzin.

Trudno jednak przesądzić, czy ten wpływ jest rzeczywiście duży, bo niektóre badania go nie odnotowują.

Podpowiedz coś

Najlepszą porą na drzemkę jest moment w połowie okresu naszej dziennej aktywności, zwłaszcza dla osób, które praktykują sen swobodny (sen, kiedy budzimy się sami z siebie, bez pomocy budzika).

W związku z powyższym warto zauwaćyć, że jeśli wstajemy o godzinie 7 i kładziemy się spać o 23 to połowa naszej dziennej aktywności przypadać będzie na godzinę 15.

Bardzo trudno zasnąć między godziną 12 a 13 oraz między 22 a 23 - nie są to najlepsze pory na drzemkę.

Podpowiedz coś

Drzemka w ciągu dnia nie wpływa negatywnie na sen nocny u zdrowych osób.

Podpowiedz coś

Po przebudzeniu z drzemki może wystąpić bezwładność senna (ang. sleep inertia), która charakteryzuje się dezorientacją i trudnością w normalnym funkcjonowaniu. 

Warto zauważyć, że bezwładność senna może negatywnie wpływać na efektywność wykonywanych działań znacznie bardziej niż niedobór snu. Na szczęście taki stan trwa krótko - na ogół od kilku minut do pół godziny

Bezwładność senna zależy bardziej od fazy snu, w której następuje przebudzenie, a nie bezpośrednio od długości drzemkiIm głębszy sen NREM i większa wcześniejsza deprywacja senna, tym większa senna bezwładność po przebudzeniu się.

Podpowiedz coś

Drzemka nie jest miniaturą snu nocnego - jej architektura zależy od pory dnia, czasu trwania oraz poprzedzającego ją stopnia zmęczenia.

Czy wiesz, że możesz mieć wpływ na zawartość tego artykułu?

Jesteśmy otwarci na nowe wskazówki i źródła. Będziemy na bieżąco uwzględniać Twoje podpowiedzi!

Nie teraz

Mózgi popierają podawane informacje źródłami - najczęściej badaniami i rzetelnymi artykułami naukowymi.

Informacje, do których dowiązane są źródła podkreślone są na żółto. Pełna lista źródeł znajduje się też na dole artykułu.

Pomóż nam udoskonalić artykuł dodając podpowiedzi do poszczególnych jego fragmentów.

Możesz śmiało wytykać nam błędy, wskazywać wartościowe źródła wiedzy i zadawać pytania!

Jak pomocny był dla Ciebie ten artykuł?

Czy jest coś, w czym moglibyśmy się poprawić?

Wyślij opinię Nie teraz

Dziękujemy za Twoją opinię!

Źródła, które przeanalizowały Mózgi (łącznie 93)

Zobacz wszystkie